Promosi Bio Aura

Promosi Bio Aura
Hubungi : Aszwan 017-655 9842 aszwan@kppcb.co.my

Sabtu, 22 Ogos 2009

Kalungan bunga di tugu negara

Pada masa ini tengah heboh memperkatakan bahawa YAB Tok Guru Haji Nik Aziz telah menyeleweng berikutan kenyataannya berkenaan isu "Masuk Syurga". Pelbagai media arus perdana terus 'menyerang' Tok Guru hingga kini. Mungkin itu propaganda pihak2 tertentu menjelang PRK N11 Permatang Pasir 25 Ogos ini.



Penulis ingin mengulas sedikt mengenai tindakan PM kita pada sambutan Hari Pahlawan Baru-baru ini. Dalam sambutan tersebut, PM telah meletakkan kalungan bunga di tugu negara. Perkara ini jelas melanggar hukum Islam dan tidak menghormati keputusan fatwa yang telah diwartakan. Sepatutnya beliau boleh dikenakan tindakan termasuk dibicarakan di Mahkamah Syariah. Namun, tiada pihak yang berani menegur. Ulama-ulama kerajaan terus membisu seribu bahasa seperti tidak nampak apa yang berlaku.



Perkara ini sebenarnya bukan baru, PM sebelum ini yang lebih dikenali sebagai Imam Hadhari juga pernah melakukannya. Namun sehingga kini tidak ada apa-apa tindakan tegas yang diambil terhadapnya. Inilah Malaysiaku, mungkin ini antara tanda-tanda Kiamat makin hampir dimana Ulama-ulama tidak berani menegur kesalahan pemimpin.

Sila rujuk link berkenaan;


“Meletakkan kalungan bunga di Tugu Peringatan sempena upacara sambutan Hari Pahlawan dan upacara-upacara lain adalah haram dan hendaklah ditinggalkan.”


Berdoa di tugu peringatan adalah ditegah oleh syara’ dan hukumnya haram kerana perbuatan seumpama itu termasuk di dalam larangan firman Allah, surah al Maidah ayat 90 yang bermaksud:“Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak, judi dan al-ansab(menyembah berhala) dan al azlam (bertenung nasib) adalah najis daripada amalan syaitan. Maka hendaklah kamu jauhkan daripadanya moga-moga kamu berjaya”.


Bahawa haram tiupan dan bertafakur dengan menundukan kepala kepala selama 20 saat dengan meletakan kalung bunga ditugu, bacaan sajak yang boleh menimbulkkan semangat kepahlawanan adalah diharuskan, tetapi dengan syarat tidak dilakukan dihadapan tugu, atau di dalam suasana yang dilarang oleh syarak kerana semua ini adalah upacara agama juga.


Tajuk : Meletakkan kalungan bunga di Tugu Peringatan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan